8 způsobů jak se stát efektivnějším trenérem BJJ

8 způsobů jak se stát efektivnějším trenérem BJJ

Máte trenérský vztah se studenty? Víte, co to znamená být trenér BJJ? Teoreticky, trenér může být jakékoliv barvy pásu, ale ve většině případů se bavíme o fialových pásech a výše. Nemusíte mít titul „trenér“ k efektivnímu koučování svých studentů.

Jak se koučování liší od trénování pohybu nebo nové pozice? Koučování je zpravidla „potřebou řízení, postrčení“, kdy jedna osoba pomáhá jiné vyniknout. Osoba, která je trénována se rozhodne pro svůj konečný cíl a trenér jí pomáhá najít nejlepší způsob, jak těchto cílů dosáhnout.

Abych se stal lepším trenérem, je důležité si uvědomit, že ne každý si stanovuje cíle v oblasti soutěžních turnajů. Tak jaké jsou některé typické cíle, s kterými se coach může setkat? Vaši studenti mohou chtít soutěžit, ale je důležité věnovat stejnou péči i studentům s jinými cíli. Například pro ty studenty, kteří si jen užívají BJJ pro zábavu, nebo se mohou chtít zaměřit především na sebeobranu. BJJ coach by měl být schopen pomoci všem těmto studentům.

V koučování BJJ to není vždy o dávání rad nebo říkání někomu, co má dělat. Dobrý BJJ trenér bude mít více otázek než odpovědí. „Kde byla tvoje ruka ve chvíli, kdy tě chytil do kimury?“. Nebo „Jaké si měl držení těla (posture), když jsi byl chycen do trianglu nebo gilotiny?“.

Koučování zahrnuje dovednosti aktivního naslouchání, zasvěcené otázky o hře studenta s představením alternativ a návrhů.

Kouč by měl být schopen vidět věci, které student nevidí jako je koncept, špatné držení těla (posture) a klíčové detaily. Studenti mají různý způsob učení, a tak musí být trenér schopen přizpůsobit svůj přístup.

OK, takže kdy mám dělat tyto věci, ptáte se?

Existují tři hlavní příležitosti koučingu v BJJ:

  1. Pozitivní motivace, když vidíte požadovaný výsledek nebo cestu.
  2. Když student hledá radu nebo žádá o pomoc.
  3. Když poukážete a opravíte špatný způsob provedení konstruktivním způsobem.

#1 Pozitivní motivace musí být před ostatními. To je považováno za sociální zpevňování a pro průměrného studenta BJJ, je cennější než zlato. „Přistihněte ho dělat správnou věc.“ A pamatujte, že ne každého studenta podpoříte stejným způsobem. Příkladem může být poukázání na to, jak dobře ubránil škrcení, jak účinný se zdá být pro něj ten sweep atd.

#2 Když student hledá radu. Přichází prostor, kde je aktivní naslouchání zásadní – věnujte pozornost obavám studenta a nabídněte konkrétní otázky, aby mu nebo jí pomohly dospět k řešení. Nezapomeňte, že student, kterému nyní pomáháte, bude v určitém okamžiku trenérem někomu jinému později. Takže to není jen najít snadnou cestu ven a vždy jen dát odpověď. Také se musíte vyhnout opačnému efektu mluvení v hádankách, který nepomáhá nikomu.

#3 Oprava špatného způsobu provedení. Mělo by být přímé, jednoduché a upřímné. V ideálním případě během rollu studenta např. „udržuj lokty vevnitř“. Buďte přímý, vyhněte se frázím, které ve skutečnosti nic neznamenají, např. „je třeba udělat to nebo tamto“. Uveďte vaše postřehy, ale vyzvěte studenta k rozboru a poskytnutí možné interpretace. Nezapomeňte, že si tím trénujete trenéra.

Trenéři, to, co následuje, je osm věcí, které můžete udělat právě teď k bytí efektivnějším trenérem. Zde je váš akční plán:

  1. Nastavte výkonnostní cíle pro každého ze svých studentů. Sedněte si s nimi na tatami a diskutujte o těchto cílech. Udělejte je reálné, dosažitelné a měřitelné. Netrvá to déle než pár minut pro každého studenta.
  2. Být schopen poskytnout zpětnou vazbu po rollu se studentem nebo poté, co jste dosledoval roll studenta. Sdělte mu svůj názor, ani ne tak v duchu „dobré versus špatné“, ale mluvit o dovednostech, které by si měl student udržet a dovednostech, které by měl student zlepšit.
  3. Ujistěte se, že jste schopni rozpoznat zlepšení. K tomu je třeba stále sledovat stav hry (jiu-jitsu) vašich studentů. Podělte se o své postřehy s nimi.
  4. Poskytněte souvislosti k selhání na tatami nebo na turnaji. Každý někdy “odklepal”, je třeba se přes to dostat a vrátit se do tréninku.
  5. Mějte na vědomí přítomnost osobních problémů, ale zdůrazněte, že nejlepší je nechat je mimo tatami.
  6. Reagujte na jejich otázky.
  7. Sledujte studenty každý trénink, znovu řešte jejich otázky či problémy, pokud je to nutné.
  8. Poskytujte motivaci, podporujte nadšení, připomínejte jim, jak moc zábavné BJJ je!

Všechno výše uvedené buduje vzájemné porozumění. Důvěra a vzájemné porozumění jsou základem efektivního vztahu trenér – student.

Autor: Andrew „Major“ Johnson, BJJ hnědý pás (Andrew trénuje pod Adam Thomas a Joshua „Foca“ Miller v Gracie Barra Lexington, SC).

Přeloženo z originálu http://www.bjjee.com/articles/8-ways-to-become-a-more-effective-bjj-coach/.

From Zer0 to Hero.